Mincovna

ČASOPIS MINCE A BANKOVKY
Jediný v Čechách a na Slovensku. Získáte exkluzivně pouze u nás.

DALŠÍ ČLÁNKY VÍCE O ČASOPISU
Libye 10 dinárů Bankovky z let 2004–2011
Koncem listopadu loňského roku uveřejnila Central Bank of Libya, že bankovní rada po zajištění konsolidace banky přistoupí k vydání zcela nové emise bankovek v rozsahu nominální hodnoty 1, 5 a 10 dinárů.

Jakmile dostaneme informace o reálném vydání bankovek, budeme čtenáře pochopitelně informovat.

V předkládaném příspěvku bychom chtěli poukázat na diferenci u bankovek o nominální hodnotě 10 dinárů z roku 2004, 2009 a 2011. V mnoha ohledech se jedná o rozdíl značný, především v některých detailech. Nejprve poukážeme na základní rozdíly, přičemž detailům se budeme věnovat na závěr příspěvku. Současně upozorňujeme na jisté nepřesnosti ve SCWPM (2011).

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 4/2012.



Heraldika na mincích a medailích (4)
Renesance - čas změn

Renesanční výtvarné umění bývá obecně považováno za jeden z vrcholů evropské kultury. Když se však zeptáme na toto období heraldiků, budeme překvapeni. Renesanční heraldiku považují ve srovnání s gotikou za krok zpět, pokud ne rovnou za úpadek. Rozpor mezi oběma pohledy je zjevný a zaslouží si naši pozornost.

Někdy po roce 1421 šli úzkou uličkou středověké Florencie dva umělci zcela ponořeni do odborné debaty. Starší z obou, architekt Filippo Bruneleschi, předvedl před chvílí sochaři Donatellovi svou právě dokončenou novostavbu. Nešlo o palác nebo chrám, ale o městský nalezinec Ospedale degli Innocenti. Donatella uchvátil civilně působící horizontální objekt, respektující lidské měřítko, se vzdušnou sloupovou arkádou. Bylo to něco úplně jiného, než jak se stavělo dosud. Architekt i sochař tušili, že se na obzoru právě objevily kontury nového slohu. Žádný sloh nevznikne samozřejmě ze dne na den. Také renesance se připravovala víc než sto let v jednotliv ých dílech inspirovaných antikou a humanismem. V první polovině 15. století se snahy o něco nového materializovaly v jednotný sloh, který po architektuře ovlivnil všechny obory umění. Malíři se učili perspektivě, spolu se sochaři studovali anatomii a kreslili podle modelu. Gotickou stylizaci postupně nahrazoval realismus programově opřený o nově objevované a oceňované antické plastiky a reliéf y. Renesanční umělec v ystoupil ze středověké anonymity, měl najednou tvář a jméno.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 1/2015.