Investiční zlato chce nabízet i KB
Vedle oznámení o snížení cílové ceny pro KB ze 4000 Kč na 3600 Kč od Nomura Securities dnes přinesly agentury i zprávu KB o zahájení prodeje zlatých mincí.
Vedle oznámení o snížení cílové ceny pro KB ze 4000 Kč na 3600 Kč od Nomura Securities dnes přinesly agentury i zprávu KB o zahájení prodeje zlatých mincí.
Pro většinu numismatiků je překvapivé že zatímco Česká Spořitelna prodej zlatých mincí fyzickým osobám nedávno ukončila, KB jej chce zahájit.
Nabídka KB se prozatím týká jen "privátní klientely", tedy lidí, jimž banka spravuje aspoň deset milionů korun. Další podmínkou je, že klient má zkušenosti a s bankou již investoval do zahraničních cenných papírů.
Budou-li ovšem chtít klienti KB záruku, že banka časem zlato vykoupí zpátky, musí je ponechat bance v její bankovní úschově.
Ze světa kovových známek (19) Účelové známky s peněžními jednotkami
Největší vnější podobu s mincemi mají účelové známky s nominální hodnotou v měnových jednotkách nebo jejich dílech.
Mnozí sběratelé a obchodníci je nazývají nouzovkami, snad aby zvýšili jejich atraktivitu při případném prodeji. Na jejich vznik ale měly vliv jiné okolnosti nežli nedostatek drobného oběživa. Jen ojediněle byly známky s peněžním nominálem součástí mzdy nebo jako odměna za práci nad normu. Neměly ale většinou povahu oběživa, uvedený peněžní údaj představoval hodnotu požitku nebo výši výnosu, jenž bylo možné za známku – poukázku nebo stvrzenku – obdržet.
Vydávání známek s platební funkcí naráželo na zákon 7/1924 Sb. O ochraně čs. měny a oběhu zákonných platidel. Zajímavostí je v tomto ohledu informace zveřejněná Rudolfem Petříkem (Petřík 1937: 95; Likovský 2009: 17) a Ivou Světlou-Dubskou (Světlá - Dubská 2006: 220). Podle ní byl výrobce peněžních známek pro stavbu kasáren v Žamberku z let 1930/1931 (majitel ražebny Vladimír Podivím Praha) za jejich výrobu pokutován podle § 4 výše zmíněného zákona „pro falšování peněz“.
Peněžní nominální hodnotu nesou zpravidla na rubu firemní platební známky či náhradní platidla, známky konzumů – stvrzenky pro výplatu dividend nebo interní platidla, rabatní známky obchodníků, známky dobročinných organizací, známky městské dopravy, známky jídelen a restaurací s cenami pokrmů, zálohy, číšnické známky k vyúčtování denních tržeb, hrací známky s hodnotou výhry a další ražby.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 3/2014.