100. výročí zahájení činnosti České filharmonie
Koncertní sezóny v letech 1995 a 1996 byly pro českou hudbu velmi významné,
neboť byly spojeny s oslavami 50. konání hudebního festivalu Pražské jaro a
100. Výročí zahájení činnosti České filharmonie. Slavnostní atmosféra
jubilejní koncertní sezóny byla poněkud narušena spory mezi hudebníky, mezi
části hudebníků a šéfdirigentem, mezi šéfdirigentem a ředitelem filharmonie
a šéfdirigentem a ministerstvem kultury. I když se na venek jádro problémů
prezentovalo jako spory o uměleckou koncepci a hovořilo se o snižující se
kvalitě přednesu světově proslulého hudebního tělesa, hudbymilovné
veřejnosti bylo zřejmé, že jde především o peníze. Napjatá situace dosáhla
vrcholu, když v souvislosti s německou národností tehdejšího šéfdirigenta
Gerda Albrechta byly do sporu velmi nevhodně zataženy i nacionální prvky.
Situace se poněkud uklidnila po Albrechtově odchodu z České filharmonie.
Hudební téma bylo pro výtvarníky zřejmě velmi atraktivní, neboť soutěž
byla neobvykle bohatě obeslána celkem 27 soutěžními návrhy. Hodnocení
proběhlo dne 7. června 1995, v době vrcholu jubilejního pražského hudebního
festivalu.
Výsledek znamenal návrat na výsluní pro Vladimíra Oppla,
jehož návrh na pamětní stříbrnou minci byl vybrán k realizaci po dlouhých
pěti letech. Oppl si vybral jako ústřední motiv rubové strany průčelí
Zítkovy a Schulzovy neorenesanční budovy Rudolfína, která je s Českou
filharmonii historicky spjata. Tu doplnil „stylizovaným bohatým hudebním
zátiším a dokázal tak zdůraznit slavnostní charakter této mince“.
Stejně jako u jedné z prvních Opplových mincí, pamětní stříbrné 100 Kč mince
z roku 1983 ke znovuotevření Národního divadla, se Opplovi podařilo ve
zkratce plně vystihnout atmosféru budovy. Nepravidelnost a nesymetričnost
architektonických prvků spolu se stylizací hudebních nástrojů vyvolává
určité napětí, charakteristické pro ono poněkud neurovnané období v historii
České filharmonie.
Druhou cenu obdržel návrh Jiřího Harcuby, který
si jako ústřední motiv mince vybral sochu Antonína Wagnera, ztvárňující
alegorii hudby a tvořící součást sochařské výzdoby Rudolfína. Třetí cenu
obdržel návrh Petra Horáka, u něhož komise ocenila kompozici stylizovaných
varhan s architektonickým prvkem a upraveným logem České filharmonie.
Mince byla vydána do oběhu již před vánoci, dne 13. prosince 1995, neboť
slavností koncert ke 100. výročí filharmonie se konal krátce po Novém roce
1996.