Zahájení výuky na Pražské konzervatoři připomene pamětní stříbrná
mince, kterou vydává Česká národní banka do oběhu 30. března 2011.
Výtvarný návrh mince byl vybrán v neomezené anonymní soutěži, do které
autoři zaslali 21 sádrových modelů. První cenu a doporučení k realizaci
získal návrh MgA. Martina Daška, druhou cenu komise udělila návrhu
akademické sochařky Majky Wichnerové a na třetím místě skončil návrh
akademického sochaře Zbyňka Fojtů. Bankovní rada na svém zasedání dne 25.
února 2010 schválila realizaci mince podle návrhu MgA. Martina Daška.
Česká mincovna a.s. razila mince ze stříbra o ryzosti 0,925 v běžném a
špičkovém (tzv. proof) provedení, která se liší povrchovou úpravou a
provedením hrany. U mincí špičkové kvality je pole mince vysoce leštěné a
reliéf je matován, hrana je hladká, mince běžné kvality mají hranu
vroubkovanou. Průměr mince je 31 mm, hmotnost 13 g a síla 2,35 mm.
Na líci dvousetkoruny je kompozice tří hudebních nástrojů, které jsou
předmětem výuky na Pražské konzervatoři. Vlevo je lesní roh, uprostřed
hoboj a vpravo violoncello. Název státu „ČESKÁ REPUBLIKA“ je umístěn v
horní části vyobrazení violoncella. Značka České mincovny je umístěna pod
zkratkou peněžní jednotky.
Na rubu dvousetkoruny je kompozice dalších hudebních nástrojů – vlevo
je fagot, uprostřed hoboj a vpravo v obrysu kontrabas. Pod letopočtem
„2011“ je značka autora dvousetkoruny, MgA. Martina Daška.
Ke každé minci se dodává katalogová karta béžové barvy, na níž je popis
mince a její plastické vyobrazení.
Zahájení výuky na pražské konzervatoři
Hodnocení v Komisi pro posuzování návrhů na české peníze proběhlo dne
26. ledna 2010. Odborným poradcem byl Mgr. Pavel Trojan, ředitel Pražské
konzervatoře. Jeden návrh byl pro nesplnění technických podmínek soutěže
vyřazen z dalšího hodnocení. Ostatní návrhy hodnotila komise v rámci tří
soutěžních kol. V prvním kole bylo vyřazeno devět návrhů, a to zejména pro
nedostatečné vystižení tématu, přílišné zaměření na architekturu budovy
Pražské konzervatoře, případně pro výtvarné nedostatky v kompozici, písmu
či modelaci. Ve druhém kole získalo základní odměnu sedm návrhů, které
byly výtvarně na vyšší úrovni a výstižněji zachycovaly zadané téma.
Zvýšenou odměnu ve druhém kole obdržel jeden návrh za profesionální
zpracování tématu.
Do třetího kola postoupily tři návrhy, které byly podle názorů členů
komise výtvarně nejzdařilejší a nejvýstižněji zobrazovaly zadané téma.
První cenu a doporučení k realizaci získal návrh MgA. Martina Daška pro
výjimečně čisté, graficky i sochařsky dokonalé řešení obou stran kompozice
a vyjádření určité jemnosti hudby. Druhou cenu obdržel návrh akademické
sochařky Majky Wichnerové za velmi razantní kompozici. Třetí cena byla
udělena návrhu akademického sochaře Zbyňka Fojtů za dobře vyplněné obě
strany mince a zobrazení jak hudebních nástrojů vyučovaných na Pražské
konzervatoři, tak její budovy.
Návrh akademické sochařky Majky
Wichnerové oceněný za velmi razantní kompozici
Třetí cena pro návrh akademického sochaře Zbyňka Fojtů za dobře vyplněné
obě strany mince a zobrazení jak hudebních nástrojů vyučovaných na Pražské
konzervatoři, tak její budovy.